| |
07-08
1.trinn |
Fag |
Programvare |
Fra Kunnskapsløftet |
Norsk
|
Oo-Writer/Word
Bildeordboka
(pedprog)
Winaktiv
(pedprog)
A til Å
(pedprog)
Winaktiv
(pedprog) |
Kompetansemål etter 2.
årstrinn:
SKRIFTLIGE TEKSTER:
•
bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på
tastatur
• bruke datamaskinen til
tekstskaping |
Engelsk |
Bildeordboka |
|
Matte |
Lek og lær
(pedprog)
Multi
(Dalabrekkas
matteside) |
|
I
tillegg: |
Alle fag |
Div. drill, ressurser og
verktøy på fagsiden til Dalabrekka |
"IKT-kunnskap" |
Windows |
Riktig
oppstart / avslutning. Start-meny, Skrivebord |
Internett |
Navigere på Dalabrekkas side |
2.trinn |
Fag |
Programvare |
Fra Kunnskapsløftet |
Norsk
|
Oo-Writer/Word
Bildeordboka
(pedprog)
Winaktiv
(pedprog)
A til Å
(pedprog) |
Kompetansemål etter 2.
årstrinn:
SKRIFTLIGE TEKSTER:
•
bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på
tastatur
• bruke datamaskinen til
tekstskaping |
Engelsk |
Bildeordboka
(pedprog) |
Matte |
Klokketrening
(pedprog)
Lek og lær
(pedprog)
Multi
(Dalabrekkas
matteside) |
Tverrfaglig |
Winaktiv |
I
tillegg: |
Alle fag |
Div. drill, ressurser og
verktøy på fagsiden til Dalabrekka |
"IKT-kunnskap" |
Windows |
Riktig
oppstart / avslutning. Start-meny, Skrivebord |
Internett |
Navigere på Dalabrekkas side. Teori – nettvett. |
Tekstbehandling |
Skrive
tekst - grunnleggende redigering / formatering |
Tastatur |
Touchlærer'n
(pedprog) |
3.trinn |
Fag |
Programvare |
Fra Kunnskapsløftet |
Norsk |
Internett
Oo-Writer/Word
Oo-Impress/PowerPoint |
Kompetansemål etter 4.
årstrinn:
SKRIFTLIGE TEKSTER:
• foreta
informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av
digitale verktøy
• finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og
Internett |
Engelsk |
Internett
Oo-Writer/Word
Oo-Impress/PowerPoint |
Kompetansemål etter 4.
årstrinn:
KOMMUNIKASJON:
• bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst |
Matte |
Multi 3
(Dalabrekkas matteside) |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
GEOMETRI:
• plassere og beskrive posisjoner i rutenett, på kart og i
koordinatsystem både med og uten hjelp av digitale verktøy |
Multi 3
(Dalabrekkas matteside) |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
STATISTIKK:
• sammenligne størrelser ved hjelp av passende måleredskaper og
enkel beregning med og uten digitale hjelpemidler |
Naturfag |
Oo-Impress/Powerpoint
Oo-Calc/Excel |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
FORSKERSPIREN:
• innhente og systematisere data og presentere resultatene med og
uten digitale hjelpemidler |
Stjerner og planeter
(Dalabrekkas matteside) |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
VERDENSROMMET:
•finne informasjon med og uten digitale verktøy og fortelle om
noen av planetene i vårt solsystem |
Samfunnsfag |
Internett
Google earth |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
GEOGRAFI
•samle
opplysninger fra globus, kart og digitale kilder og bruke disse til
å samtale om steder, folk og språk
•planlegge
og presentere reiser til nære steder ved hjelp av kart og Internett |
Internett
OoImpress/PowerPoint |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
SAMFUNNSKUNNSKAP
•finne
fram i trykte og digitale medier, sortere innholdet i kategorier og
produsere materiale som kan publiseres
•følge
enkle regler for personvern ved bruk av Internett |
I
tillegg: |
Alle fag |
Div. drill, ressurser og
verktøy på fagsiden til Dalabrekka |
”IKT-kunnskap” |
Windows |
Start-meny, Skrivebord |
Internett |
•Navigere
på Dalabrekkas side, søkemetoder. Skolenettet som digital plattform.
Teori – nettvett. |
Tekstbehandling |
•Skrive
tekst - grunnleggende redigering / formatering. Clipart, sette inn
bilder, tekstbokser, autofigurer, Wordart. Åpne / Lagre i riktig
mappe. |
Tastatur |
Touchlærer’n |
4.trinn |
Fag |
Programvare |
Fra Kunnskapsløftet |
Norsk
|
Internett
Oo-Writer/Word
Oo-Impress/PowerPoint |
Kompetansemål etter 4.
årstrinn:
SKRIFTLIGE TEKSTER:
•
foreta informasjonssøk,
skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
• finne stoff til egne
skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett |
Engelsk |
Internett
Oo-Writer/Word
Oo-Impress/PowerPoint |
Kompetansemål etter 4.
årstrinn:
KOMMUNIKASJON:
• bruke digitale verktøy
for å finne informasjon og skape tekst |
Matte |
Multi 4
(Dalabrekkas matteside) |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
GEOMETRI:
• plassere
og beskrive posisjoner i rutenett, på kart og i koordinatsystem både
med og uten hjelp av digitale verktøy |
Multi 4
(Dalabrekkas matteside) |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
STATISTIKK:
•
sammenligne størrelser ved hjelp av passende måleredskaper og enkel
beregning med og uten digitale hjelpemidler |
Naturfag |
Oo-Impress/Powerpoint
Oo-Calc/Excel |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
FORSKERSPIREN:
• innhente og systematisere data og presentere resultatene med og
uten digitale hjelpemidler |
Stjerner og planeter
(Dalabrekkas matteside) |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
VERDENSROMMET:
•finne informasjon med og uten digitale verktøy og fortelle om
noen av planetene i vårt solsystem |
Samfunnsfag |
Internett
Google earth |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
GEOGRAFI
•samle
opplysninger fra globus, kart og digitale kilder og bruke disse til
å samtale om steder, folk og språk
•planlegge
og presentere reiser til nære steder ved hjelp av kart og Internett |
Internett
OoImpress/PowerPoint |
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
SAMFUNNSKUNNSKAP
•finne
fram i trykte og digitale medier, sortere innholdet i kategorier og
produsere materiale som kan publiseres
•følge
enkle regler for personvern ved bruk av Internett |
I
tillegg: |
Alle fag |
Div. drill, ressurser og
verktøy på fagsiden til Dalabrekka |
"IT-kunnskap" |
Windows |
Start-meny, skrivebord,
opprette mapper og undermapper, endre navn på mapper. |
Internett |
Søkemetoder, e-post
(skrive enkle meldinger, lage adresse-bok). Skolenettet som digital
plattform. Teori – nettvett. |
Tekstbehandling |
Skrive tekst -
grunnleggende redigering / formatering. Sette inn bilder, clipart
tekstbokser, autofigurer. Åpne / lagre i riktig mappe. Klippe / lime
/ kopiere. |
Tastatur |
Touchlærer’n |
Oo-Impress/PowerPoint |
Lage enkle
presentasjoner, legge til effekter |
Oo-Calc/ExCel |
Skrive inn talldata.
Søylediagram. |
5. –
7. trinn |
Fag |
Programvare |
Fra kunnskapsløftet |
Norsk
|
Internett
Oo-Impress/PowerPoint
Oo-Writer/Word |
Kompetansemål etter 7. årstrinn:
SKRIFTLIGE TEKSTER:
• bruke digitale
skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive
tekster |
Internett
Bokdatabaser (Micromarc) |
• bruke bibliotek og
digitale informasjonskanaler på en målrettet måte |
Internett |
• forklare
opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett |
Oo-Impress/PowerPoint
Oo-Writer/Word
|
SAMMENSATTE TEKSTER:
• lage sammensatte
tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en
større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy |
Oo-Impress/PowerPoint
Oo-Writer/Word
|
• bearbeide digitale
tekster og drøfte virkningene |
Engelsk |
Drill, ressurser og
verktøy på fagsiden til Dalabrekka |
Kompetansemål etter 7.årstrinn
SPRÅKLÆRING
•
bruke digitale og andre hjelpemidler i
egen språklæring |
Internett
Oo-Impress/PowerPoint
Oo-Writer/Word |
KOMMUNIKASJON:
•bruke digitale verktøy
for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster |
Matte |
Oo-Calc/Excel |
Kompetansemål etter 7.årstrinn
TALL OG ALGEBRA
•beskrive
referansesystemet og notasjonen som benyttes for formler i et
regneark og bruke regneark til å utføre og presentere enkle
beregninger |
WinPlot
(Pedrog)
Multi 5 - 7 |
GEOMETRI:
• bruke koordinater til
å beskrive plassering og bevegelse i et koordinatsystem på papiret
og digitalt |
Internett
Oo-Calc/Excel |
STATISTIKK:
• representere data i
tabeller og diagrammer framstilt digitalt og manuelt, samt lese,
tolke og vurdere hvor hensiktsmessige disse er |
Samfunnsfag |
Oo-Impress/PowerPoint
|
Kompetansemål etter 7.årstrinn
HISTORIE:
•lage
visuelle framstillinger av to eller flere tidlige elvekulturer
gjennom bruk av digitale verktøy |
Google earth
Turkart fra hele Norge
(Dalabrekkas samf.
side) |
Kompetansemål etter 7.årstrinn
GEOGRAFI:
•lese
og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske
hovedtrekk i eget fylke, nabofylkene, de samiske bosettingsområdene,
Norge, Europa og andre verdensdeler
•planlegge
og presentere reiser til Europa og andre verdensdeler ved å bruke
digitale verktøy |
Naturfag |
Digital video/foto
Div. digitale
måleinstrumenter
|
Kompetansemål etter 7.årstrinn
FORSKERSPIREN
•bruke
digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt
arbeid og feltarbeid |
Oo-Impress/PowerPoint
Oo-Writer/Word
Oo-Calc/Excel |
•publisere
resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy |
Div. digitale måleinstrumenter
Oo-Impress/PowerPoint
Oo-Calc/Excel
|
FENOMENER OG STOFFER
•foreta
relevante værmålinger og presentere resultatene med og uten digitale
hjelpemidler
|
Kunst og håndverk |
Gimp
Paint
|
Kompetansemål etter 7.
årstrinn
VISUELL KOMMUNIKASJON
fotografere
og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og
utsnitt
|
Kunstweb
(Dalabrekkas k&h-side) |
KUNST
sammenligne
bruk av teknikker og virkemidler innenfor folkekunst og
kunsthåndverk i ulike kulturer ved bruk av digitale og andre kilder
|
Kroppsøving |
Google earth
Turkart fra hele Norge
(Dalabrekkas samf.
side) |
Kompetansemål etter 7.
årstrinn
FRILUFTSLIV
planlegge og
gjennomføre overnattingsturer, eventuelt ved hjelp av digitale
verktøy
|
I
tillegg: |
Alle fag |
Div. drill, ressurser og
verktøy på fagsiden til Dalabrekka |
"IKT-kunnskap" |
Windows |
Start-meny, skrivebord, opprette mapper og undermapper, endre navn
på mapper. Finne fram på datamaskinen (Min datamaskin, harddisk,
cd-rom, dvd-rom, etc) |
Nettverk |
Velge
riktig trådløst nettverk. |
Internett |
Søkemetoder, e-post, hente og lagre bilder. Skolenettet som digital
plattform. Teori – nettvett. |
Tekstbehandling
(Oo-Writer/Word)
|
Skrive
tekst - redigering / formatering. Clipart, sette inn bilder,
tekstbokser, autofigurer. Åpne / lagre i riktig mappe, lage ny
mappe. Klippe / lime / kopiere. |
Presentasjonsprogram
(Oo-Impress/PowerPoint)
|
Lage
presentasjoner: Redigering / formatering. Clipart, sette inn bilder,
tekstbokser, autofigurer. Åpne / lagre i riktig mappe. Klippe / lime
/ kopiere. Legge til effekter. Tilpasse framvisning. |
Regneark
(Oo-Calc/Excel) |
Skrive
inn talldata – summere – finne gjennomsnitt. Søylediagram.
|
Bildebehandlingsprogram
(Gimp/Paint) |
Enkel
redigering av bilder |
|
|